Islamic Widget

As-Syahadah

Wednesday, August 11, 2010

AKADEMIK ATAU IBADAH????????

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani

Alhamdulillah, bersyukur ke hadrat ilahi kerana masih lagi memberi ruang dan peluang untuk kita semua bersama-sama mengecapi nikmat iman dan islam. Tetapi jangan kita lupa kepada nikmat hidup kerana kita juga manusia yang diciptakan oleh Allah. Dengan berbekalkan satu tujuan iaitu beribadah kepadaNYA. Jadi untuk posting kali ini, saya merupakan seorang yang fakir ingin memberi pandangan tentang ibadah dan akademik. Jika saya kata akademik penting, maka akan ada yang berkata ibadah lebih penting. Dan jika saya berkata ibadah penting maka akan ada yang berkata akademik penting. Jadi disini dapat saya simpulkan bahawa ibadah dan akademik adalah sama-sama penting.
Jika kita berfikir sejenak, dari mana datang ilmu akademik yang kita belajar?, adakah dari penjajah ?, adakah secara semulajadi ilmu terbentuk?, adakah dari keistimewaan akal yang dianugerahkan kepada kita manusia?. Semua jawapan ada di dalam diri kita, jika kita melihat akademik satu daripada ibadah maka ibadahlah ia, tetapi jika kita melihat akademik satu kebendaan duniawi, maka dunialah ia.
Kenapa akademik satu ibadah?, kerana saya percaya bahawa akademik yang saya pelajari sekarang merupakan termasuk dalam cabang-cabang ilmu, dan ilmu akademik termasuk dalam ilmu ALLAH. Kita sebagai manusia tidak mampu untuk mencipta satu ilmu pun, jika ALLAH tidak mengutuskan Nabi Muhammad S.A.W untuk mengajarkan ilmu akhirat, untuk mengajar bagaimana untuk hidup di dunia, dan yang paling penting untuk mengajar manusia kitab suci Al-Quran.
Didalam Al-quran terdapat sains, ekonomi, muamalat dan berbagai lagi. Adakah sains tidak termasuk dalam bidang akademik? Adakah ekonomi tidak termasuk dalam bidang akademik?. Jadi secara kesimpulannya kehidupan kita merupakan ibadah bermula dari kita bangun dari tidur hinggalah kita tidur kembali. Hanya pemikiran yang tertutup mengatakan belajar untuk dapat wang, sedangkan yang member rezeki hanya DIA. Jadi ubah mind set anda kepada belajar untuk menjadi apayang kita mahu kepada belajar untuk beribadah kepada ALLAH dan mendekatkan diri kepadaNYA.
Apa yang baik datang dari ALLAH, apa yang buruk, yang kurang datang dari diri penulis sendiri. Yang baik jadikan teladan, yang buruk jadikan sempadan. Apa yang tertulis disini sama-sama kita ambil iktibar dan fikir-fikirkan untuk kebaikan bersama.

Sekian, Wassalam.

3 comments:

funtasty said...

salam....
semua bende begantung pada niat kan, kalau niat kita berakademik tu sebagai ibadah, maka ibadah lah dia...
kalau kita pk laen, laen la jadi nye...
tapi, bile nak pilh antara akademik dan ibadah....rasenye lg baek plih ibadah yang berakademik...kalau akademik yang beribadah pon boleh jgak la....=)

Anonymous said...

bukan hanya pada niat, tetapibila sebut ibadah termasuk dengan perbuatan dan percakapan. jika perbuatan salah tapi niat beribadah tetap tidak dipanggil ibadah, contoh study group berdua-duaan lelaki dan perempuan. jadi niat sahaja tidak mencukupi. fikir-fikirkanlah dan selamat beramal.

funtasty said...

niat tak menghalalkan care...=)...
oraito...tibe2 teringat...
arigato~