Islamic Widget

As-Syahadah

Saturday, November 7, 2009



Cintailah ALLAH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Dengan Nama ALLAH yang Maha Pemurah dan Maha Mengasihani

Cinta? Kepada siapa nak dicurahkan cinta?

Cinta…ramai yang mendefinisikannya sebagai kasih sayang, ada yang menta’arifkan cinta merupakan satu perasaan yang hadir didalam hati terhadap seseorang. Jadi takrif cinta berdasarkan pandangan masing-masing, pada pandangan saya, cinta ialah satu perasaan yang hadir dalam hati. Tetapi yang menjadi persoalan, kepada siapa patut kita curahkan cinta…….. jadi cinta kali ini sesuai dengan tajuk blog ini “kullu minal habibil khair”.

Bila dikatakan cinta, ramai yang berkata merupakan fitrah, cinta datang tanpa aku pinta, dan ada sesetengah manusia berkata cinta itu buta, ia tidak mengira usia, tapi adakah kita terfikir? Dimanakah cinta kita terhadap ALLAH? Yang kita tengok ramai remaja melayu yang mengaku islam menduakan cintanya kepada ALLAH. Kenapa ini berlaku? Antara faktor yang paling utama, ilmu tentang mengenal ALLAH kurang, disebabkan kurang ilmu untuk mengenal ALLAH maka akan timbul dalam hati manusia untuk mengenal makhluk lebih dari kehendak kita untuk ALLAH S.W.T.(mintak jauh).




Carilah cinta ALLAH untuk kesempurnaan hidup.....

Oleh sebab itu, sebagai umat islam patutlah mencari ilmu untuk mengenal ALLAH, kerana dengan mengenal ALLAH barulah akn hadir rasa cinta kepada ALLAH. Dr. 'Aidh Abdullah Al Qarni ada menyebut dalam kitabnya “jika kita mahu rapat hati dengan ALLAH antaranya mengenal ALLAH”. Dalam meringkaskan, bagaimana hendak mengenal ALLAH? “man ‘arafa nafsahu faqad ‘arafa rabbahu” yang bernaksud sesiapa yang kenal diri maka dia akan kenal ALLAH SWT, dari segi dari mana kita datang, kemana kita pergi dan kenapa kita hidup di atas dunia? Barulah kita akan kenal diri kita dan mengenal ALLAH seterusnya mencintai ALLAH.

Jadi berbalik kepada tajuk yg bermaksud : “setiap yang datang dari sang pencinta adalah baik”. Jadi jika masing-masing berfikir, adakah betul setiap yang datang dari kekasih itu baik? Sesiapa yang pernah bercinta akan berkata ya…..kerana ape yang dilakukan kekasih, samada marah, benci, dan seumpamanya akan menjadi baik apabila kita mengasihinya. Jadi untuk kefahaman para pembaca saya bawa satu kisah tentang seorang ulama besar yang bercinta dengan ALLAH. Ketika beliau sedang tawaf di masjidil haram, tiba-tiba beliau terpijak kaca, dan beliau tidak membuang kaca tersebut sehingga anak-anak muridnya mengerumun beliau, dan bertanya adakah tuan guru merasakan kesakitan?.

Disini jika kita berada di tempat beliau apakah jawapan kita, apabila ditanyakan solan sedemikian. Sudah tentu akan keluar sumpah seranah, antaranya bukan nak tolong buang, boleh tanya sakit atau tidak. Tetapi apa yang dijawab oleh ulama berkenaan hanyalah senyuman dan berkata “kullu minal habibil khair”, masyaALLAH. Beginilah sesiapa yang bercinta dengan ALLAH, setiap yang datang dari Sang Pencinta(ALLAH) adalah baik. Sehinggakan kaca yang terkena dikakinya tidak dibuang kerana merasa nikmat dengan pemberian Kekasihnya. Sama-samalah kita muhasabah diri kita balik, sejauh mana cinta kita kepada ALLAH dan sedalam mana cinta kita kepada Islam.


Cinta yang diredhai dalam mencari cinta ALLAH

melalui jalan yang dihalalkan ALLAH.......

Saya dapat analogi dari seorang sahabat, setelah dia mengetahui yang saya bercinta. Dan saya betul-betul terkesan dengan analogi yang diberitahu. Jika pembaca ingin mengetahui analogi tersebut ialah tentang hati yang diibaratkan seperti gelas, dia bertanya kepada saya “jika hati ini ibaratkan gelas, dan air yang dicurahkan kedalamnya diibaratkan cinta, kemanakan cinta ALLAH jika cinta manusia memenuhi gelas sebelum cinta ALLAH ”. terkelu lidah untuk menjawab. Baru ku sedar, diriku sudah jauh tersimpang dari jalan yang sebenarnya.

Jadi setakat itu perkongsian saya terhadap cinta, kepada siapa untuk dicurahkan bergantung kepada diri anda sendiri, tepuk dada, tanyalah iman sedara dan sedari sekalian. Apa yang baik datang dari ALLAH, apa yang buruk datang dari kelemahan diri penulis ini sendiri. Jadi jika ada kesalahan dalam penulisan ini harap menegur dan kita boleh bermuzakarah jika berbeza pendapat.

Sekian sahaja, Wassalam.

2 comments:

Aku Magomadov said...
This comment has been removed by a blog administrator.
nor suzieyana said...

ehm..blog yg byk input...tahniah la...