Islamic Widget

As-Syahadah

Saturday, November 7, 2009



Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.

MASA!!!!!! Sesungguhnya manusia berada dalam kerugian……….

Alhamdulillah dalam post yang terbaru ini terdetik hati untuk menyambung sedikit ilmu tentang makrifatullah yang telah disebut dalam surah Al ‘Asr yang bermaksud demi masa. Surah inilah yang banyak ditazkirahkan oleh aku semasa di matrikulasi dulu, kebanyakannya dalam loghat Kelantan dan mungkin susah difahami oleh orang-orang bukan Kelantan. Jadi insyallah dalam penulisan kali ini aku akan menggunakan bahasa surat agar pembaca dapat memahami isi kandungannya.

Ayat pertama yang terdapat dalam surah al ‘asr adalah yang bermaksud demi masa. Pernahkah di antara kita terfikir, kenapa ALLAH bersumpah demi masa? Kenapa tidak demi wang? jadi aku ada mendengar sahabat aku yang merupakan pengerusi surau mengatakan bahawa masa itu makhluk dan ALLAH tidak berada dalam makhluk kerana ALLAH adalah KHALIQ(pencipta). Dalam kaedah nahu bahasa arab khaliq merupakan faa’il(pembuat) dan makhluk merupakan maf’ulun bih (yang kena buat). Jadi ALLAH bersumpah demi masa sebab manusia terikat dengannya, jika tiada masa ape akan jadi kepada kehidupan manusia? Waktu manakah beribadat? Waktu manakah bersuka ria? Waktu manakah hendak menuntut ilmu? Waktu manakah hendak menyampaikan? Fikir-fikirkanlah, apa yang ada di muka bumi ALLAH sudah cukup sempurna jika dibandingkan dengan kota fantasi yang dicipta manusia contohnya Disney world. Jadi wajarlah bagi ALLAH untuk bersumpah demi masa.

Manusia berkeinginan untuk ke Disney world, hendak mengetahui tentang ape yang berada disana tetapi ape yang ada muka bumi ALLAH di perlekehkan, disebabkan sudah terbiasa tengok. Pernahkah kita tergerak di hati kita untuk mengucap syukur dan pujian kepada ALLAH apabila kita melihat langit? Kenapa kita perlu bersyukur? Adakah kita pernah dengar langit runtuh menimpa manusia? Jadi selama kita hidup, langit tak pernah jatuh menimpa kita walau tiada satu tiang pun menyokongnya dimanakah kesyukuran kita? Kita tahu langit tiada tiang tetapi pernahkah kita mengucapkan hebatnya ALLAH, masya ALLAH. Jarang orang berfikir tentang benda-benda macam ni. Bagi sesetengah orang lebih baik aku berfikir tentang exam, tentang pointer yang bakal aku dapat, tentang bakal isteri atau suami yang bakal aku nikahi daripada aku berfikir tentang hebatnya ciptaan ALLAH. Seumur hidup kita tidak pernah kita dengar kapal terbang terhempas disebabkan terlanggar tiang langit. Jadi jika manusia mengatakan piramid boleh berdiri dengan satu tiang, sudah menjadi keajaiban dunia, bagi aku langit merupakan keajaiban yang ada di dunia pernah aku lihat.


masa ibarat pedang!!!!!!

Ayat kedua pula menceritakan tentang, yang bermaksud “sesungguhnya manusia berada didalam kerugian ”. Jadi apabila seseorang itu dinamakan manusia dan dia akan tetap beada dalam kerugian, tidak kiralah apa pangkat yang dia ada, yang dipertuan agung atau perdana menteri sekalipun dia akan tetap berada dalam kerugian. Tetapi adakah semua manusia rugi? Tidak, ALLAH memberitahu pada ayat ke 3 “kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan kepada kebaikan” jadi bila bercakap tentang iman, perlu lah kita mengenal ALLAH untuk beriman dengannya. Analoginya ‘kita hendak bekerja dengan sebuah restoran tetapi tuan restoran yang kita nak bekerja itu kita tidak kenal, kita hanya masuk restoran dan bekerja, bila sampai waktu gaji, tiba-tiba kita meminta daripada tuan restoran yang tidak pernah kita kenal, adakah tuan restoran akan memberi gaji kepada kita? Tentu tidak, begitu juga ALLAH, jika tuan restoran diibaratkan ALLAH, restoran dunia tempat kita beramal, dan gaji merupakan pahala, apakah yang kita dapat pada waktu menerima kitab amalan ? dalam surah Al Waqiah ada menyebut tentang golongan yang menerima kitab amalan dan bagaimana kesudahan mereka.

Sehubungan dengan itu, nak atau tak nak kita perlu mengenal ALLAH sebelum beriman dengannya, dan untuk mengenal ALLAH saya dah sebutkan di posting yang lepas. Jadi untuk tambahan, ulama usuluddin(tauhid) menjaga pemikiran orang beriman agar tidak menyekutukan ALLAH menyebut dalam kitab mereka “al ‘ajzu ‘anil idraqi idraq” yang bermaksud ‘ otak kita tidak boleh berfikir apa itu ALLAH bermakna kita kenal itulah ALLAH’, sebagai contoh untuk kefahaman pembaca jika kita lihat agama lain, mereka boleh menzahirkan tuhan mereka kerana mereka berfikir tuhan mempunyai tangan seperti kita mempunyai kaki seperti kita, tetapi bagi kita umat islam bila kita berfikir ALLAH ada tangan kaki seperti kita secara automatik otak akan menyangkal bahawa itulah ALLAH sebab kita dapat fikirkan menggunakan fantasi bukan realiti. Pada hakikatnya tiada sesiapa pernah melihat ALLAH, sebab itulah layak bagiNYA diiktiraf sebagai Pencipta.

Selepas kita kenal dan beriman kepada ALLAH barulah kita boleh melakukan amalan soleh, jika difikirkan dari segi struktur ayat, cukup cantik ALLAH susun, beriman dahulu sebelum beramal, dan sebelum beramal perlu ada ilmu. Dan bila bercakap tentang amalan tentang ibadat, umat melayu yang dikatakan islam telah menyempitkan pemikiran mereka dengan berkata ibadah sekadar rukun islam yang lima, sembahyang, puasa, zakat, haji tetapi dalam islam sendiri mengatakan pertama sekali dalam melakukan kerja perlu ada sifat ikhlas, yang mana ikhlas itu bertempatnya di hati (insyallh di posting akan datang saya akan menceritakan tentang hati). Jadi selagi niat kita baik dan cara yang kita lakukan betul mengikut syariat islam, itu dikira ibadah.

Bila bercakap soal niat, ada dikalangan kita berpendapat bahawa selagi aku bercinta aku mengingatkan pasangan aku tentang kehidupan akhirat, atau dia jadi jam loceng aku, aku jadi jam locengnya untuk bangun qiamullail selagi itu aku dikira berbuat baik, dan mereka menyangka disitu terdapat ganjaran daripada ALLAH. Seperti aku dahulu, sewaktu aku berkecimpung dengan couple, first thing yang bermain dalam kepala aku nak bentuk dia jadi muslimah sejati, nak bagi tazkirah setiap hari kononya la, tetapi bila dah bercinta, dah rasa sayang, dah rasa rindu, mulalah tazkirah bertukar ayat-ayat cinta, nak bentuk muslimah sejati, terbentuk muslimah yang ingkar suruhan ALLAH, setelah aku membaca satu cerpen aku terkedu, dan terfikir selama ini apa yang aku buat salah, ape yang aku buat menyimpang dari jalan yang betul, 4 patah perkataan telah mengubah pendirian aku iaitu “matlamat tidak menghalalkan cara ”.


Ingatlah dari mana asal kamu?, kemana kamu akan pergi?

dan kenapa kamu disini?

Dan untuk ibadah juga memerlukan ilmu, sebab ibadah boleh bertukar adat jika tiada ilmu dan adat boleh bertukar kepada ibadah jika kena caranya. Contohnya, jika seseorang tiada ilmu sembahyang hanya ikut orang, orang rukuk dia rukuk orang sujud dia sujud, tetapi dia tidak mempelajari tentang ibadah sesen pahala pun dia tidak dapat. Ada satu kisah tetang ibadah tanpa ilmu, kisah bermula apabila mertua mengajak menantu untuk berjemaah di surau, kebetulan pulak kain pelikat tidak dibawanya, dan menyuruh isterinya mengambil sehelai kain. Isterinya mendapat sehelai kain yang lama milik mertuanya, dia tanpa berlengah memakai dan mengikut mertuanya ke surau, nak dipendekkan cerita ketika rukuk kainnya terkoyak di bahagian belakang, dan makmum yang berada di belakangnya merupakan seorang yang nakal dan menjentik -------nya, oleh kerana tiada ilmu dia mengikut ape yang dilakukan makmum dibelakangnya dan kebetulan dia berada di belakang imam, dia menjentik ----- imam, sambil menahan senak, imam menerajang dia dan dia menerajang balik makmum dibelakangnya, habis satu jemaah rosak kerana tiada ilmu. Bila pulang dia menceritakan kepada isterinya, jika begini sembahyang berjemaah memang letih, nak kna jentik dan terajang, dalam tiap-tiap rakaat pulak tu.

Seterusnya orang yang berpesan-pesan dengan kebenaran dan kebaikan. Disini unutk faham contoh paling mudah melalui penulisan blog itu sendiri, menasihati satu sama lain bukan hanya perbincangan sehala, tetapi sama-sama menasihati, tidak kira dia tak alim pun, bila ada salah terus la menegur, kerana teguran itulah yang membentuk kita. Jadi sekadar itulah dahulu untuk posting kali ini, ape yang baik datang daripada ALLAH, apa yang buruk datang dari kelemahan penulis ini sendiri. Jadi jika ada pembaca yang mahu bertanyakan soalan jika tak faham atau berselisih pendapat dengan saya boleh la comment, insyaALLAH saya akan balas di comment tu jugak.

Sekian, Wassalam.

3 comments:

nor suzieyana said...

tertarik dengan isu kali ni....baru sy sdar...islam unik.....semua perkara saling berkait....indahnya islam.....dan......x sabar utk isu seterusnya...hati....

Eastguyz aka qelateboyz said...

islam agama paling mudah, benda adat boleh jadi ibadat lupe nk gtau dlm blog, dari sekecil2 prkara sehingga sebesar2 prkra islam ajar sebagai contoh kita amk kencing berak sbg adat, tapi benda itu mnjd ibadah jika sebelum msk tnds baca doa, ddk seperti nabi ajar n selepas puas kncng berak berdehem 3 kali utk mengelakkan istibrak(kncng berak x habis) ketika smbhyg.

nor suzieyana said...

haah kan....rutin harian pun sy bleh terlepas pandang.....thankz penulis blog.......