Islamic Widget

As-Syahadah

Monday, February 22, 2010

Sejauh mana persediaan untuk menempuh hari Kematian Kita!!!!!!!!



DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI

Alhamdulillah, selawat dan salam ke atas junjungan kita nabi Muhammad SAW dan juga keluarga baginda, para sahabat baginda, serta sesiapa sahaja yang mengikut petunjuk mereka sehingga ke hari kiamat. Dan sama-sama kita bersyukur ke hadrat ilahi kerana masih lagi memberi kesempatan kepada saya untuk berkongsi sedikit ilmu bersama sahabat dan sahabiah sekalian. Walaupun masih dalam keadaan yang agak sibuk handle program sane, join program sini, dengan assignment, preparation untuk kuiz yang bakal menjelang. Tetapi kerana keinginan untuk berkongsi dengan sahabat sekalian untuk sama-sama bermuhasabah.

Insyallah posting kali ini lebih kepada perkara yang akan berlaku kepada setiap yang bernyawa. Kullu nafsin zaqa iqatulmaut, “ setiap yang bernyawa akan merasai mati”. Apabila kita menyebut tentang kematian saya teringat satu firman ALLAH yang bermaksud “apabila datang ajal kepada kamu, tidak akan dipercepatkan walau sesaat, dan tidak akan diperlambatkan walau sesaat.” Jadi, sejauh mana persediaan kita untuk kita menghadapi alam sekepas alam dunia, iaitu alam kubur atau alam barzakh dengan masa yang ada. Jika kita masih lalai, kembalilah kepada agama yg menjadi fitrah setiap insan. Sesungguhnya janji ALLAH itu benar.

Mati , satu perkara yang sesiapa pun tidak dapat menjangka, kerana mati hnya ketentuanNYA. Ada satu kisah yang berlaku pada zaman nabi Sulaiman alaihissalam, terdapat seorng pemuda yang mendapatkan baginda dalam keadaan yang tergesa-gesa. Sehinggakan baginda tertanya-tanya, kenapa dengan kamu wahai pemuda?, pemuda itu menjawab aku sungguh takut wahai nabi ALLAH, ketika kamu sedang menyampaikan khutbah terdapat seorng yang melihat kepadaku dengan pandangan yang sangat tajam dan matanya kemerah-merahan. Aku sungguh takut, dan aku ingin meminta pertolongan darimu agar kamu hantar kemana sahaja agar aku boleh bertenang. Lalu nabi Sulaiman mengarahkan angin agar menghantar pemuda tadi ke suatu tempat, sesampai sahaja ditempat itu, pemuda tadi menemui ajalnya. Begitulah ringkasan dari cerita yang pernah saya dengar dari majlis ilmu.

Cerita yang cukup menggentarkan hati sesiapa yang yakin bahawa janji ALLAH itu benar, apabila sampai ajal, ALLAH tidak akan percepatkan walau sesaat, bahkan tidak akan diperlambatkan walau sesaat. Ingatlah wahai sahabat-sahabat, mati tidak menunggu kita, bila sampai masa, tiada sesiapa yang dapat menolong kita dari merasai ape itu MATI!!!!!!.

Ape yang baik datang dari ALLAH, ape yang kurang ape yang lemah datang dari diri penulis sendiri, walaupun hakikat daripada ALLAH…sama-sama kita muhasabah diri balik diri kita adakah aku sudah bersedia untuk bertemu dengan alam alin selain dari alam dunia ini…………WASSALAM….

2 comments:

Anonymous said...

alam roh,alam dunia, alam kubur.....
manusia ramai terkejar kejar dengan alam dunia, x brape nk pk pasl alam yg lepas tu....
saya pon trmasok jgak dlm golongan tu rasenye...kdg2 jek ingat, slalunye lupe...
rase nk berubah, tu pon kdg2 jek rase...
same2 lah kita siapkan diri kita....

Eastguyz a.k.a qelateboyz said...

kelupaan boleh dirawat, kesedaran merupakan satu bunga yang mula berkembang di dalam hati. Jadikan muhasabah dan usaha sbg senjata untuk melawan serangga agar bunga hidup subur didalam hati.