Islamic Widget

As-Syahadah

Saturday, December 12, 2009

Nikmat yang kian dilupakan……..





Dengan Nama ALLAH yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani

Alhamdulillah, bersyukur kita kepada ALLAH SWT kerana masih lagi memberi peluang kepada kita untuk berkongsi ilmu yang dibekalkan walaupun sedikit tetapi jika sama-sama kita manfaatkannya insyallah keberkesanan ilmu itu lebih baik jika di pendam didalam diri sendiri.

Apabila menyebut nikmat, saya ada mendengar kuliah jumaat yang disampaikan oleh ustaz Abdul Rahman imam bagi sebuah kampung di Kelantan, beliau membaca tafsir surah al Fatihah, dan menghuraikan setiap ayat dari surah Al fatihah, ayat yang pertama dihuraikan ialah “Dengan nama ALLAH yang Amat Murah lagi Amat mengasihani”. Jadi nikmat yang kita kecapi hari ini adalah kerana Maha Pemurahnya ALLAH kepada kita manusia dan terlebih Amat Murah ALLAH kepada orang mukmin yang bertaqwa.

Kita sebagai makluk yang dicipta oleh ALLAH sepatutnya bersyukur dengan nikmat hidup yang ALLAH berikan kepada kita, belum nikmat iman, nikmat islam hanya nikmat hidup itu sendiri dah cukup banyak hutang kita dengan ALLAH. Jika ALLAH bersifat berkira, udara yang kita sedut ni kena bayar seperti di hospital katakana satu tangki RM50, tapi berapa tong sehari untuk kita sedut untuk membolehkan kita buat bermacam-macam kerja. Tidak ramai orang melihat ia satu nikmat dari ALLAH untuk kita, walaupun siapa pun kita bila namanya manusia, x terlepas dari nikmat hidup. Jadi muhasabah diri balik jika selama ini kita belum bersyukur, bersyukurlah, jika selama ini sudah bersyukur, tambahkanlah kesyukuran itu walaupun nikmat itu tidak mampu kita balas sepenuhnya.



Tambahan pula, dia ada menyebut satu riwayat yang berkaitan dengan syurga, dikisahkan terdapat seorang hamba ALLAH yang meninggal dan ALLAH meletakkannya kedalam syurga dengan RahmatNYA, tetapi hamba ALLAH tadi merasakan amalan yang dilakukan cukup banyak untuk dia dimasukkan ke dalam syurga dan meminta kepada malaikat, aku hendak kesyurga dengan amalan yang aku lakukan bukan dengan rahmat ALLAH, malaikat mengadu kepada ALLAH, kemudia ALLAH menyuruh malaikat mengambil sebiji mata dari hamba ALLAH itu untuk ditimbang dengan amalan yang dilakukan oleh hamba ALLAH tersebut. Timbang punya timbang, timbangan mata lebih berat berbanding timbangan amalan hamba ALLAH itu, maka apabila hendak dimasukkan kedalam neraka hamba ALLAH menarik balik permintaannya dan dimasukkan kedalam syurga dengan rahmat ALLAH.

Jadi sidang pembaca sekalian, dari kisah di atas dapatlah kita tahu bahawa walaupun sebanyak mana amalan kita tidak mampu untuk membalas nikmat ALLAH, jadi janganlah kerana banyak amalan kita jadi bongkak, riak dan meletakkan sifat mazmumah dalam diri kita. Jadi beramallah untuk mencari rahmat ALLAH bukann untuk menandingi manusia lain. Sama-sama kita muhasabah balik dimana pergantungan kita dengan ALLAH SWT, apabila mendapat sedikit ujian, terlupa bahawa itu qada’dan qadar dari ALLAH SWT. Kita lupa dengan ALLAH yang kita nampak hanya kebencian apabila ditimpa sesuatu ujian. Ada satu kisah yang boleh diambil iktibar oleh sahabat pembaca sekalian, yang mana seorang perempuan yang telah ditinggalkan oleh seseorang yang sangat dicintainya, yang mana jika kita lihat dari konteks islam ia merupakan qada’ dan qadar dari ALLAH untuknya, tetapi disebabkan terlampau emosi, dia lupa pergantungan dia dengan ALLAH, menyebabkan dia rasa nak mati, hidup sudah tidak berguna, ada yang hendak bunuh diri kerana lupa dengan yang Amat Mengasihi kita sejak dari kita keluar dari perut ibu. Ini kes putus cinta, jika kita lihat kes harta, bila diberi kesenangan dia bersyukur kepada ALLAH tetapi bila diberi kesusahan dia menyalahkan ALLAH.


Pembaca sekalian, ingatlah bahawa ujian ini boleh datang dari 2 bentuk iaitu dari bentuk kesusahan dan dari bentuk kesenangan, jadi nak tak nak kita mesti dalam keadaan bersabar dan bersyukur, bila dapat susah bersabar dan bersyukur, bila dapat senang bersabar dan bersyukur. Jadi jika, ditambah dengan nikmat islam dan iman cukup untuk buat kita berfikir bahawa kita hidup didunia ini hanya kerana ALLAH, seperti mana yang kita janjikan dalam solat kita “inna solati wanusuki wamahyaya wamamati lillahirabbil ‘alamin” yang bermaksud “sesungguhnya solat aku, ibadah aku, hidup aku dan mati aku kerana ALLAH, tuhan seluruh alam” jadi setakat mana kita bersyukur dengan nikmat ALLAH yang Maha Pemurah sama-sama kita muhasabah diri balik.

Jadi setakat ini dulu daripada saya, apa yang baik datang daripada ALLAH ape yang buruk, yang lemah, yang hina datang dari diri penulis itu sendiri. Jika ada terkasar bahasa, ada tulisan yang menyinggung perasaan atau menguris hati pembaca harap dimaafkan, kerana posting kali ini bukan untuk mengatakan siapa bersyukur atau tidak tetapi untuk muhasabah diri penulis dan sahabat pembaca sekalian. Sama-samalh kita ambil manfaat dari posting kali ini.

Wassalam.

No comments: